ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش
جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
جستجو -مجموعه ها
جستجو - تماس ها
جستجو - محتوا
جستجو - خبرخوان ها
جستجو - برچسب ها

shoraye rahbordi 7 10 1400 

جلسه شورای راهبردی جمعیت به ریاست جناب آقای دکتر محبی پور معاون محترم سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری فارس و اعضاء شورای راهبردی جمعیت در تاریخ  1400/10/7 برگزار گردید.

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید آغاز شد.  سپس آقای انصاری مدیرکل ثبت احوال و دبیر شورای راهبردی جمعیت استان فارس تحولات جمعیتی 9 ماهه استان را به همراه رتبه و جایگاه استان فارس در بین استانها تبیین و بر روندکاهشی ولادت ، فاصله گذاری زیاد بین فرزندان  ، افزایش میانگین سن مادران و پدران و افزایش سن ازدواج در استان تأکید نمودند . ایشان با اشاره به این موضوع که با کاهش آمار ولادت در خانواده ها در آینده با پدیده ای به نام «سندرم آشیان های خالی از فرزند » روبرو خواهیم بود بر اهمیت توجه به این مهم تاکید کردند . سپس کلیاتی در خصوص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  بیان نمودند :  محور اصلی این قانون فرزند آوری و افزایش جمعیت است و از آن به  عنوان مهمترین اقدام جمعیتی در تاریخ تقویم ایران یاد می شود که باهمکاری نخبگان و متخصصین در 9 کمسیون تخصصی تهیه شده است ، و طبق این قانون  مشوق ها و طرح های زیادی برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  ارائه شده است . این طرح  از سوی نمایندگان به مجلس ارائه شده و بر اساس اصل 85 قانون اساسی تصویب و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت 7 سال به تایید شورای نگهبان رسیده و توسط رئیس جمهور در 24 آبان ماه 1400 به وزارت بهداشت و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ابلاغ شده است که امید است با تخصیص اعتبار لازم و همکاری دستگاه های متولی به خوبی اجرا شود .

 

سپس خانم  یقطین مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری فارس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تبیین نمودند . ایشان توضیح دادند در اجرای قانون حمایت از خانواده ،  ستاد ملی جمعیت با 24 عضو تشکیل خواهد شدو استانداران مکلف خواهند بود از طریق شورای برنامه ریزی و توسعه استان راهبری و نظارت را بر عهده بگیرند اما  تاکنون  وزارتخانه ها  دستورالعمل ها و برنامه های لازم را به دستگاههای اجرایی ابلاغ نکرده اند در حالیکه  تسهیلات و مشوق ها نیاز به تخصیص اعتبار معین و اعلام مشخص از وزارتخانه دارد. اما در حوزه فرهنگ سازی و آموزش دستگاهها می توانند اقدامات لازم را انجام دهند . در خصوص فرهنگ سازی مخاطبان قانون ، زوجین ،خانواده ها ، مادران و گروه های مردمی هستند و لازم است اقداماتی چون حمایت از زوجین در آستانه ازدواج، حمایت از درمان زوجین نابارور، حمایت از خانواده در دوران بارداری و شیردهی ، حمایت از خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر و حمایت از عموم مادران از جمله مادران دانشجو ، طلبه ، مادران شاغل و گرو ههای مردمی در دستور کار قرار گیرد.

 

سپس خانم دکتر صفاری از دانشگاه علوم پزشکی شیراز بسته صیانت از جمعیت را تبیین نمودند . ایشان توضیح دادند که  صیانت از جمعیت یکی از کارگروه های ذیل شورای راهبردی جمعیت است که به وزارت بهداشت ابلاغ  شده و 7 راهبرد برای برنامه عملیاتی دانشگاه علوم پزشکی در راستای صیانت از جمعیت تعریف شده و پیش نویس سند استانی صیانت از جمعیت تدوین شده است که پس از تأیید استاندار محترم به دستگاهها ابلاغ خواهد شد. توانمند سازی ذینفعان کلیدی و جمعیت هدف در راستای صیانت از جمعیت ، ارتقاء سلامت مادران ، ارتقای رشد و تکامل همه جانبه کودکان ، ارتقاء نرخ باروری کلی در زنان و مردان متأهل ،رصد دقیق آمایش جمعیت و نرخ باروری، توسعه پژوهش های مرتبط با جمعیت ، تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه سلامت جنسی ، راهبردهای بسته صیانت از جمعیت هستند . ایشان با اشاره به تاثیر مراکز بهار نکو در کاهش طلاق های 5سال ابتدای زندگی اقدامات مشابه را در رفع مشکلات جمعیتی موثر دانستند . سپس  اهم اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در راستای سیاست های جمعیتی و صیانت از جمعیت مطرح شد و ایشان بر ضرورت ادغام برنامه ها و پرهیز از دوباره کاری ها تأکید کردند و  باارائه توضیحاتی در خصوص شهر خانواده اختصاص مکان مناسب برای اجرای این طرح را ضروری دانستند و بیان کردند لازم است دستگاه ها در اجرای برنامه های صیانت از جمعیت با دانشگاه علوم پزشکی همکاری کنند . در ادامه حاضرین در جلسه نظرات خود را بیان نمودند.

 

آقای دکتر بذرافشان مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) به اهمیت جمعیت به جهت کمیت و نیروی انسانی به جهت کیفیت اشاره نمودند و بیان کردند کمیته امداد بسته های حمایتی مخلتف را در خصوص ازدواج مجدد مادران سرپرست خانوار ارائه نموده است.

 

آقای دوستدارمعاون اجتماعی سپاه فجر  بیان کردند با توجه به آنکه آسیب ها فراگیر است لازم است اقدامات فراگیر ،مستمر وعالمانه باشد و مشوق ها واقعی و فراگیر باشند. ایشان بیان کردند با توجه به وجود خلاء های موجود در آموزش های قبل و بعد از ازدواج سپاه فجر برنامه های خوبی را طراحی کرده که اجرای ان نیازمند همکاری آموزش و پرورش در آموزش های قبل از ازدواج است . همچنین برای آموزش های بعد از ازدواج سامانه ارسال پیام طراحی شده است.

 

آقای بهرامی مدیرکل عشایر با بیان آنکه جمعیت عشایر بسیار کم است اما نقش مهمی در حوزه های مختلف دارند و در خواست داشتند در تدوین برنامه ها به این گروه جمعیتی هم توجه شود.

 

آقای دکتر درودچی مدیرکل پزشکی قانونی در خصوص ماده 56 قانون جوانی جمعیت در خصوص سقط قانونی جنین بیان کردند پزشکی قانونی در سال 99 فقط 630 مورد مجوز سقط قانونی صادر کرده است که خطرجانی مادر و حرج مادر در آن مدنظر قرار داده شده است اما درجوامع مختلف این آمار را چندین برابر اعلام میکنند ،درصورتی که آمار صحیح چنین نیست .

 

آقای دکتر محبی پور معاون محترم سیاسی،  امنیتی و اجتماعی  و رئیس جلسه با بیان این موضوع که کمیت و کیفیت جمعیت یکی از عوامل اصلی قدرت وحیات  در کلیه کشورها است و کشوری که سالخورده شود در معرض خطرات زیادی قرار خواهد گرفت بر اهمیت موضوع جمعیت و جلسه شورای راهبردی جمعیت تاکید کردند .  ایشان با اشاره به این موضوع که تغییر فرهنگ ایجاد شده در خصوص کنترل جمعیت بسیار مشکل است بیان کردند اگر وضعیت جمعیت با همین روند ادامه یابد با کاهش نیروی کار مواجه خواهیم شد و  کاهش نیروی کار کشور را مجبور به استفاده از نیروی کار بیگانه می کند و با زاد و ولد نیرو کار وارد شده نسل ایرانی تغییر خواهد کرد. لذا برای موضوعات اقتصادی ، استمرار فرهنگ ایرانی اسلامی و استمرار توان دفاعی بحث جمعیت بسیار مهم است. ایشان با اشاره به ضرورت تحلیل آمارها و ارائه نمودارهای تلفیقی و ارائه راهکار در شورای راهبردی جمعیت بررسی آمار شهرستانها را ضروری دانستند  و تأکید کردند  قانون جوانی جمعیت جدی گرفته شود و کلیه فعالیت ها مطابق با این قانون تعریف شود. در این قانون فرصت تمرکز بر اقدامات ضروری ایجاد شده و لازم است همه دستگاهها با همکاری ، هماهنگی و هم افزایی  نسبت به اجرای قانون بسیج شوند.

تماس با ما

 

شیراز - ميدان معلم-بلوار همت جنوبي

اداره کل ثبت احوال فارس

تلفن شیراز  شماره نمابر  ایمیل
071-36322220-2 071-36322016  info@focr.ir
top